פרקטיקות לניהול מתנדבים במאה ה-21, חלק ראשון – הקדמה

פרקטיקות לניהול מתנדבים במאה ה-21, חלק ראשון – הקדמה

כפי שכבר כתבנו בבלוג בעבר, החברה המערבית עוברת שינויים מרחיקי לכת בעשורים האחרונים: שינויים חברתיים, דמוגרפיים, פוליטיים וכלכליים רבים. המסקנה ההכרחית היא, כי אם העולם השתנה ועודנו משתנה ,אזי הכרחי להניח, כי גם ההתנדבות משתנה. ממחקרים שנערכו בשנים האחרונות, לצד עבודת שדה משמעותית, מתקבל הרושם שאכן, השינויים והתמורות שחלו על החברה, השפיעו גם על תהליכים רבים הרלוונטיים להתנדבות: האופן בו אנשים בוחרים להתנדב, הארגונים בהם הם בוחרים להשתלב, התפקידים אותם הם מעוניינים לבצע וסוג המחויבות שהם מוכנים ונכונים לקחת על עצמם.

התפתחות מסקרנת זו, מביאה עמה משמעויות רבות לכל מי שעוסק בניהול התנדבות כיום, היות וקיים צורך לפענח את הדרכים האפקטיביות ביותר לעבוד, עם המתנדבים במאה ה-21.

בסדרת הרשומות הבאה, שאנו חונכים לקראת יום ההתנדבות הבינלאומי שיחול ב-5 בדצמבר, ננסה לתת הצצה למספר פרקטיקות מעולם ניהול ההתנדבות- תוך דגש על התאמת הפרקטיקות להתמודדות עם המתנדבים החדשים והמאפיינים שלהם.

כיום, יותר מתמיד, הופכת ההתנדבות לתהליך דו צדדי, של נתינה וקבלה, בין המתנדב לבין הארגון. תהליך זה כרוך במחויבות הנובעת מהצורך של הארגון במתנדב מתמיד, שמסוגל לספק שירות רציני ומשמעותי ובמתנדב, שזקוק לארגון שישקיע בו ויאפשר לו להתפתח ולצמוח בעודו מספק שירות ללקוחות הארגון. להלן מספר מאפיינים של המתנדבים החדשים:

  • המתנדבים החדשים זקוקים לגמישות– הם מבקשים שההתנדבות תשתלב באורח חייהם ותאפשר להם להתנדב כשנוח ומתאים להם.
  • המתנדבים החדשים מבקשים גיוון- הם מעוניינים באתגרים משתנים ובהזדמנויות שונות לבצע תפקידים שיקדמו שינוי חברתי משמעותי.
  • המתנדבים החדשים מעוניינים בתפקידים משמעותיים בעלי השפעה חברתית, ועל כן הם זקוקים לתפקידים המנוסחים על פי תוצאות ומצפים לתהליכי הערכה שישקפו להם את התקדמותם והאפקטיביות שלהם בתפקידם.
  • המתנדבים החדשים מעוניינים להביא לידי ביטוי את חוזקותיהם ויכולותיהם בהתנדבות. הם אף מעוניינים לפתח מיומנויות חדשות שיאפשרו להם להגדיל את טווח המיומנויות הקיים שלהם.
  • המתנדבים החדשים מצפים לעצמאות תפקידית, ליכולת לחשוב "מחוץ לקופסה" וליישם שיטות חדשניות לפתרון הבעיות בהן הם נתקלים.

כל המאפיינים הללו שנסקרו כאן בקצרה, ובעבר ברשומות שונות בבלוג, דורשים מאתנו, כאמור, להתאים חלק מהפרקטיקות שלנו להתמודדות עם הצפיות החדשות הללו.

חשוב עם זאת לציין, שעל אף העובדה שאחת המגמות שמאפיינות את ההתנדבות במאה ה-21 היא המגמה של התנדבות חד פעמית או אפיזודית, בסדרת רשומות זו נתייחס בעיקר להתאמת תהליכי הניהול של מתנדבים קבועים- לציפיות המתנדבים החדשים. זאת מכיוון שאנו יוצאים מנקודת הנחה, כי גם היום, מרבית העוסקים בניהול התנדבות מחפשים מתנדבים מתמידים, שישקיעו לאורך זמן ויספקו תרומה משמעותית לארגון. אין כל ספק שהדבר מאתגר היום יותר מתמיד, לאור המגמה של מעבר להתנדבות קצרת טווח ואתגר זה, מעורר עוד יותר את הצורך, במציאת דרכים חדשניות לניהול המתנדבים של היום.